torsdag den 9. oktober 2014

marie og chokoladefabrikken

I tirsdags gik en gammel drøm i opfyldelse, da jeg blev inviteret på rundvisning på en chokoladefabrik. Da jeg fik mailen med tilbuddet, tog det mig ikke mange minutter at svare et stort "Ja tak" tilbage! Og i tirsdags var jeg så, sammen med 4 søde blogger-piger, på besøg hos Sv. Michelsen Chokolade.

Jeg havde på forhånd hørt at det er en lille fabrik og at de fremstiller alt i hånden på den "gammeldags" måde, men jeg blev alligevel noget overrasket over hvor håndlavet det virkelig var. Alle flødeboller bliver fx. sprøjtet i hånden med en almindelig sprøjtepose med tyl og alt pynt på de fyldte chokolader bliver placeret af én person, der står og pynter alle stykker, når de kommer igennem chokoladegardinet, der overtrækker med hhv. mørk, lys og hvid chokolade. Skal der fx. kaffebønner på toppen af chokoladerne, bliver hver enkel bønne sirligt placeret på toppen ... hvor den rigtige side vender opad, vel at mærke. Og når påsken nærmer sig og de producerer påskeæg bliver de alle håndrullet ... jep, du læste rigtig! Hvert enkelt påskeæg bliver rullet i hånden af en chocolatier. Bum!



Sv. Michelsen er en gammel familieejet fabrik, som nu ejes af Nicolas, der er 3. generation af Sv. Michelsen og Daniel, og det var tydeligt at de to ejer brænder for chokolade, håndværk og god kvalitet og dét synes jeg er fedt. To mænd, der har en vision om at få god chokolade ud til folket og værne om de gamle chokoladetradioner. Dét kan jeg lide! Og det virkede i det hele taget som om, der var en rigtig god stemning på fabrikken (selvom ordet fabrik slet ikke passer til virksomheden). Selvom der var super travlt var der en afslappet stemning, og jeg tror chocolatierne syntes det var sjovt at få besøg af 5 piger, der gik i total selvsving over at se SÅ meget chokolade og marcipan og som fotograferede hver en sjov detalje i lokalet. Nicolas måtte et øjeblik opgive at forklare om produktionen, da vi havde travlt med at fotografere alle de lækre råvarer og processer, der var i lokalet. Man er vel blogger/Instagrammer ... og chokoladeelsker ;o)

Syltede ingefær klar til at blive overtrukket med mørk chokolade

Råsyltet appelsinskal, der skal overtrækkes med chokolade


En anden ting, der overraskede mig, var at de producerer al deres chokolade i et lokale, der ikke er meget større end et skolekøkken. Midt i rummet var to rullebånd, hvor det hele blev overtrukket med chokolade og ellers blev alt anden lavet i hånden. Det er altså ret imponerende.

De pakker og sender dagens produktion ud samme dag, og så lander de i butikkerne dagen efter. Så du kan gå ind i en butik i fx. Nordjylland og købe en flødebolle, der er lavet dagen inden i Hvidovre.


Flødebollerne overtrækkes med hvid chokolade



Til sidst overtrækkes (eller hedder det mon undertrækkes?) de med mørk chokolade i bunden
Og overdrysses med kakaopulver

Vi fik også selv lov til at prøve kræfter med kunsten at lave flødeboller. Det så enkelt ud, når chocolatierne sprøjtede skum ud på marcipanbundene, men resultatet af vores høje, skæve michelinmand-flødeboller afslørede, at det var ikke helt så nemt, som det så ud ...

Stor koncentration

Søde Vibeke laver Barbarpapa-flødeboller ;o)




Mine flødeboller, som også blev noget mere spidse end Sv.Michelsens egne
Mine helt egne flødeboller bliver pakket i fin æske. Skæve og forskellige, men jeg var ret stolt alligevel.


2 kommentarer:

Ida sagde ...

Det lyder som en virkelig, virkelig sjov oplevelse! Det er vist lidt af en drøm for mange af os at få lov at slå sig løs i sådan et chokolademekka ;)

A + K = ♥ sagde ...

Eeej, det ser jo fristende ud det hele :D

- Anne