tirsdag den 9. april 2013

den hæklede slange og et forsøg på en DIY

For et par uger siden ryddede jeg op i mit garnlager og kunne konstatere, at jeg havde pænt meget af Drops Muskat (som jeg havde indkøbt da jeg hæklede kager og fugle). Det kunne faktisk overhovedet ikke være i dén kasse, jeg ellers havde dedikeret til formålet. Så jeg måtte hellere finde noget, at bruge alle garnresterne til. Jeg besluttede at jeg ville hækle en laaaaaaang slange, som kan ligge i Matildes seng og som hun senere kan lege med.

4 uger (og en helt masse timer) tog det og jeg er netop blevet færdig med den. Jeg synes selv, at den er blevet super god og da jeg løbende har postet billeder af projektet på Instagram, er der flere der har spurgt til en opskrift. Nu er jeg jo ikke en opskrift-kind-of-girl, men jeg har prøvet at tælle nogle rækker og masker og måle op hist og pist, så I har noget, at arbejde udfra. Håber det giver mening!

En slags DIY: Hæklet slange

Jeg brugte
680 gram bamsefyld (Fra stof200)
484 gram Drops muskat, svarende til 10 nøgler

Pris ca. 370,-
(120,- for fyld og 250,- for garn)

Hæklenål i str. 3

Mål og tips
Længde på slangen 213 cm = 500 antal omgange
Den er hæklet udelukkende i fastmasker.

Hovede:
(Hovedet måler 22 cm i længden)
Hækl 2 masker i hver maske de første par runder. Og tag ellers ud så det svarer til en bøllehat ;-). Når hovedet har den omkreds du ønsker, hækles der nogle omgange uden at tage ud. Når den ønskede længde opnås tages der masker ind. Jeg gør det ved at springe en maske over engang imellem. Dét synes jeg er pænest.

Her er lidt tal at arbejde ud fra:
Omgang 10: 53 masker
Omgang 20: 83 masker
Omgang 30: 90 masker (Her starter det bredeste sted. Ca. 42 cm i omkredsen)
Omgang 40: 90 masker
Omgang 50: 60 masker

Jeg hæklede tungen og syede den på før jeg hæklede for langt. Det var nemmere at komme til, og jeg sikrede mig, at den blev syet godt fast. Man kunne også brodere øjnene på nu, men jeg gjorde det først til sidst, så jeg bedre kunne vurdere hvor de skulle sidde. 

Krop: 
Der hækles 60 fastmasker rundt. (Ca. 30 cm i omkreds) Indtil der mangler  ca. 50 cm af slangens længde.

Hale:
Halen måler 50 cm. Tag 2 masker ind på hver side af slangen. ca. hver 5. omgang, indtil der er så få masker, at man kan lukke hullet.

Jeg fyldte slangen før hullet blev for lille. Det var rart at man kunne få armen ind og proppe fylde ind. Man kunne også fylde løbende, men jeg syntes det blev tungere og mere besværligt at sidde med.

8 kommentarer:

Differentia sagde ...

Den er superflot din slange! Og tusind tak for opskriften :-))

/Rikke sagde ...

Tak tak tak! Så kan jeg komme rigtig igang ;)

Gaia Cunin sagde ...

sejt!

Iben og Katja sagde ...

Er det muligt at få en opskrift på fuglene?
Vi er simpelthen blevet fuldstændig forelskede i dem og tænker at det er en perfekt gave til mors dag :)

Marie sagde ...

Hej Iben og Katja

Jeg har ikke nogen opskrift på fuglene, men de er hæklet i fastmasker nedefra og op. Jeg startede med at hækle en cirkel på ca. 5 cm. Derefter hæklede jeg op uden at tage ind. Efter ca. 4-5 cm tog jeg lidt ind i hver eller hveranden runde, så hovedet blev dannet. Jeg tog ind indtil jeg havde lukket hullet. (Husk at fylde fuglene før :-) efter at ha' hæftet enden, lod jeg en lille stump garn sidde som tot. Vinger og næp er bare hæklet lidt på slump og syet på bagefter. Øjnene er hæklet som små cirkler og syet på sammen med en knap.

Jeg hæklede i "Muskat" fra Drops på pind 3,5

Håber det er svar nok. :-)

Hilsen Marie

Bianca sagde ...

Ej hvor er den bare skøn. Så er det jeg ærgrer mig over jeg ikke kan hækle.

Catja sagde ...

Ser ud til at du har nærmest usynlige farveskift! Hvordan har du gjort? 😃 Og ja! Super sød slange! 😍

Marie sagde ...

Hej Catja.
i stedet for at hækle rundt i en spiral, hvor man får et meget tydeligt farveskift, hækler jeg en ring og afslutter. så begynder jeg på en ny ring osv. du kan google dig frem til teknikken, hvis du søger på "crochet jogless stripes round". Håber det giver mening for dig ;o)
/Marie