fredag den 2. december 2011

Verdens bedste vanillekranse























Jeg har postet den før, men hvis du nu var én af dem, der var forbi på SAK i sidste weekend og få en vanillekrans, så er du måske interesseret i at få opskriften igen.

Det er intet mindre end verdens bedste opskrift. Så er det sagt!
Den er oprindelig fra en Lurpak-annonce med Conrad fra Conrad og Aksel ... dem fra TV-køkkenet og dem som "Spise med Price" citerer, når de siger "rigeligt med smør". De blev vist nok fyret fra DR efter de havde annonceret for Lurpak ... men de vanillekranse er altså dét værd ;o)

Opskriften er tilrettet af min mor, da den oprindelig var uden æg og derfor endte som én stor vanillekrans, der flød ud over hele bagepladen. Jeg har taget en kopi af annoncen (den er godt brugt, kan I nok se) og har siden bagt vanillekransene hver jul til glæde for min kæreste, kolleger, veninder, julebazarkunder og selvfølgelig mig selv ;o) Her kan du se dén portion jeg bagte sidste år ...

Hvad skal du bruge?
250 g mel
200 g sukker
250 g blødt smør
100 g mandler (hakkede)
1 æg
2 stænger vanille

Hvad gør du?
- Smøret smuldres i melet.
- Ægget røres i.
- De hakkede mandler blandes med sukker og vanillekorn og kommes i dejen.
- Dejen sættes evt. i køleskabet for at opnå en mere fast konsistens.
- Dejen sprøjtes ud af en vanillekranstylle (eller rulles i hånden) og formes som kranse.
- Bages i ca. 10 min ved 200°

Jeg bruger for øvrigt en vanillekranse-kagesprøjte med håndsving, som jeg engang købte billigt i Magasin, men som jeg ikke har kunne opdrive senere ... ville nemlig gerne gi' min søster én (Mille hvis du læser med, så glem det lige igen).
Så hvis du falder over en Kaksprits i metal og med håndsving af mærket Sveico, så må du gerne gi' lyd.

Ingen kommentarer: