onsdag den 7. juli 2010

Macarons


T
il min fødselsdag skulle der selvfølgelig også være macarons, og da alt skulle være hjemmebagt, måtte jeg i gang på nettet med at finde en god opskrift på den franske pastelfarvede makron. Jeg havde læst, at det ikke var helt nemt at bage dem selv, men med hjælp fra Google fandt jeg denne
opskriftAnarkisten (Ægte) Kogebog, og den virkede til at være godt forklaret og gennemprøvet.

Jeg skrev den lidt om for at gøre det mere overskueligt, når jeg stod midt i bageprocessen, men det er en fordel at læse lidt baggrundsviden inden man går i gang. Så jeg vil anbefale at du lige læser det her og måske også det her, før du gør i gang.

Det helt store trick skulle efter sigende være at veje æggene præcist af, samt at man bruger et sukkertermometer, for at være sikker på at sukkermassen er varm nok.
Derudover er det vigtigt at de får lang tid nok i ovnen. Min første plade skulle lige ha’ haft et minut mere, så de sad helt fast på papiret. Man kan tjekke det ved om de slipper, når man skubber lidt til dem inde i ovnen. Det er også vigtigt at de står min. 30 minutter fra de er sat på pladen med tylle til de kommes i ovnen. Det er for at de lige når at danne en tør overflade og derfor hæve op med “fødder”.

Mine citronmacarons gav jeg lige et skud reven skal fra en citron i dejen, og ckokolademacarons’ene fik ligeledes lidt kakao (ca. 15 gr).

Nå, nok snak, her er den:

175 gram mandelmel
175 gram flormelis
175 gram sukker
130 gram æggehvide (ca 4 store)
0,5 dl vand

Fyld: Hindbærmarmelade, Lemoncurd eller chokoladegenache

Æggehviderne deles i to portioner, og den ene portion sættes til side i en lille skål eller kop. Den anden halvdel puttes i en røreskål.

Sukker og vand puttes i en lille gryde og koges til det når 115 grader.
Lige inden temperaturen når 115 grader, tændes der for mixeren og æggehviderne piskes til bløde toppe. Når sukkerlagen er klar, hældes den i en tynd stråle ned i æggehviderne, med mixeren tændt på højeste hastighed. Når alt sukkerlagen er hældt i hviderne, skal de piskes på højeste hastighed til de er kølet af. Det tager fra 5 til 10 minutter. Skålen skal føles lunken. Du burde nu stå med en fin, blank og elastisk italiensk marengs.

Sigt mandelmel og flormelis sammen så det er godt blandet og frit for klumper. Hæld de upiskede æggehvider ovenpå og hæld pastafarve oveni. Dump al marengsen ned oveni hele herligheden. Vend det hele sammen. Pas på ikke at overmikse. Det er bedre at undermikse end at overmikse.

Læg to bageplader ovenpå hinanden og beklæd den øverste med bagepapir. Put macarondejen i en sprøjtepose med en 1 cm tylle og sprøjt macarons med 4 cm afstand. Lad macaronerne stå og hvile lidt. Ca 30 min, mens du varmer ovnen op til 155 grader.

Bagetiden afhænger af størrelse og ovn. Jeg gav mine små macarons 16 minutter. De er færdige når de kun nødigt giver efter ved et let puf med en finger lige over foden.

Tag dem ud og lad dem køle af før du prøver at flytte dem af bagepapiret.

Hvis de ikke skal fyldes med det samme, opbevares de som småkager i en lufttæt dåse ved stuetemperatur i et par ugers tid. Når de er fyldt holder de ca. to dage.


3 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Det er nogen fantastisk skønne macarons i har lavet. Anarkisten er god til at forklare hvorledes man skal lave dem. Jeg har tagget jer til en award på min blog. Håber i vil modtage den :-)

Sine sagde ...

Det er det vildeste kagebord jeg nogensinde har set - fåååååg hvor ser det skønt ud. Jeg er da vist lige blevet slået med flere meter her :) er nemlig selv kæmpe kagefan og elsker at gå amok til fødselsdage. Har selv forsøgt mig udi disse skønne macarons, men uden det samme held som dig - de ser jo ud som om de er fløjet direkte ind fra Paris.

Super fed blog I har her, jeg er da straks med som fast læser.

Rigtig god sommer!!

Marie sagde ...

@Vibeke: Tak for din award. Jeg må lave et indlæg snart. Ja, Anakistens forklaring er rigtig god! Jeg er sikker på at hun er skyld i mit gode macarons-resultat.

@Sine: Tak for ros ... det er altid dejligt ;o)
Ja, jeg ELSKER også kage, og derfor skulle min fødselsdag da også fejres med MASSER af det!
Du skal prøve at følge denne opskrift på macarons ... det tror jeg ikke går galt. Som sagt var det min første gang, og de blev helt perfekte ... Og velkommen som læser ;o)